Bootavontuur op de Frieze boezem

Al jaren zocht Coen Broekhof (42) een manier om van zijn hobby zijn werk te maken. Sinds deze zomer verhuurt Carp Boats Friesland twee volledig uitgeruste boten waarmee karpervissers zelf op avontuur kunnen. Terwijl Hét VISblad een dag met hem meevaart langs de mooiste stekken, vertelt Coen wat de karpervisser van de Friese boezem kan verwachten.

De twee huurboten liggen in een overdekte jachthaven net buiten Drachten. Een blik op Google Maps laat het antwoord op de vraag ‘waarom juist hier’ wel raden. “We zijn hier inderdaad omgeven door water en vrijwel alles staat in de VISpas.” Als we enkele minuten later de haven uitvaren, worden we uitgezwaaid door zijn vrouw Paula en schoonvader Reinier. Deze hebben uit de opbrengst van hun vorige onderneming dit nieuwe bedrijf gefinancierd. Carp Boats Friesland is een familiebedrijf waarbij iedereen zijn eigen taken en verantwoordelijkheden heeft.

WEINIG KANTSTEKKEN
Net buiten de haven is meteen de eerste stek. “Daar voer ik meerdere keren per week en er is bijna altijd wel een visje te vangen”, vertelt de Coen terwijl hij op zijn telefoon een dikke schubkarper als bewijs showt. Vandaag wil hij echter eerst de schoonheid van het uitgestrekte boezemstelsel rond Drachten laten zien. Kleine vaartjes, diepe en ondiepe plassen en bredere kanalen wisselen elkaar af als we naar de tweede stek varen. De vaartocht laat meteen ook het enige nadeel van het Friese boezemwater zien: de bereikbaarheid vanaf de oever. “Dat is vermoedelijk de reden waarom de provincie nog niet bekendstaat als karperwalhalla. Er zit weliswaar een prachtig karperbestand, maar het aantal kantstekken is vrij beperkt.”

GEEN KARPERPUT
De keuze voor een verhuurbedrijf van karperboten lijkt daarom de meest logische. Toch hebben Coen en Reinier hiervoor eerst enkele andere plannen gehad. “Voor mij als fanatiek karpervisser was het een droom om zakelijk iets met mijn passie te doen. Reinier is ook fanatiek sportvisser en was altijd ondernemer in de financiële branche. Hij voelde na zijn pensionering  niet de behoefte om stil te gaan zitten en daarom besloten we samen iets te ondernemen”, legt Coen uit. Na eerst de mogelijkheid te hebben onderzocht in 2004 om een karperput te graven, kwam het tweetal uit bij een zandafgraving die te koop stond. Coen: “Toen ook dat niet doorging, dachten we: waarom zouden we samen dat mooie maar ook ietwat moeilijk bereikbare Friese boezemgebied niet gewoon bereikbaar maken met luxe uitgeruste visboten voor vrijwel alle karpervissers en roofvissers!

WEG UIT DE RANDSTAD
Nadat de plannen waren uitgewerkt, kwam voor Coen en zijn gezin de volgende ingrijpende stap: zijn baan opzeggen en van de Randstad naar Friesland verhuizen. “Al was dat sowieso ons plan, hoor”, benadrukt hij. “Mijn schoonfamilie had de stap eerder al gezet en voor ons was ook duidelijk dat we onze dochter liever op het platteland – zonder files, vervuiling en drukte – wilden opvoeden.” Maar voordat het zover was, moesten we eerst een huis vinden dat groot genoeg was voor ons gezin én mijn schoonouders. “Dat hoor je niet vaak meer, inderdaad. De band is echter heel goed met mijn schoonouders. Het is bovendien gezellig en biedt voor iedereen ook veel voordelen.”

UIT DE WIND
Ondertussen zijn we na ruim een half uur varen op de stek aangekomen. Op deze ondiepe plas vol eilandjes blijkt de voorspelde windkracht 5 à 6 helaas aardig te kloppen. “Nu zie je meteen het voordeel van een boot: er is altijd wel een stek in de luwte te vinden”, zegt Coen opgewekt als we een ondiepe baai uit de wind invaren. Ondanks dat de ‘import-Fries’ pas een paar maanden geleden is verhuisd, heeft hij al flink wat stekkenkennis opgebouwd. “Ik gok dat ik pas de helft van het gebied in kaart heb gebracht, en dat zijn al iets van 500 stekken.” Op deze plas mikt de ervaren karpervisser op een groot lelieveld waar hij al eerder succes heeft geboekt.

COMFORTABEL
Nadat de boot met steekstokken is vastgezet en de lijnen zijn uitgevaren, is het tijd voor koffie en Friese plaatkoek. Het valt op dat er met drie man en flink wat spullen nog steeds een zee van ruimte aan boord is. Bovendien is de boot van alle gemakken voorzien. “Dat was voor ons een van de vereisten toen we de boten lieten bouwen. Er zitten comfortabele bedden in, een keukentje, koelkast en toilet. Daarnaast zit er een 50 liter watertank én een 50 liter afvoertank in om het vuile water op te vangen.” Meer luxe kun je je als karpervisser haast niet wensen. De boten hebben daarnaast een geringe diepgang waardoor vrijwel iedere stek op de Friese boezem bereikbaar is.

SPECIALE RODPODS
Er is ook aan ander materiaal gedacht. “Standaard is de boot voorzien van speciale rodpods die zowel op het achterdek als aan de zijkant zijn te monteren. Verder hebben we een moderne dieptemeter waarmee je plantenbedden en taluds lokaliseert. In speciale opbergvakken vind je daarnaast uiteenlopend materiaal zoals een EHBO-doos en andere veiligheidsmiddelen.” Tegen meerprijs verhuren wij ook zaken als een bijboot met elektromotor en dieptemeter, beetmelders en zelfs hengelsets. Geen zin om met zakken boilies te slepen? Ook die verkopen wij. “Mocht je een week gaan en je aas dreigt op te raken, dan spring ik even in ons aluminium bootje om een paar zakken voer af te geven.”

FISHING IN FRIESLAND
Het bedrijf bestaat pas sinds deze zomer, dus een goed beeld van de klantenkring is er nog niet.We weten echter wel waar we op mikken. “Serieuze karpervissers die graag het avontuur aan gaan. Er valt hier nog ontzettend veel te ontdekken en de hengeldruk is erg laag. Er is absoluut behoefte aan dit concept.” Verder zijn we druk bezig om de buitenlandse markt te bereiken. “Denk bijvoorbeeld aan Duitse karpervissers. Nu is het vooral de uitdaging om onszelf te promoten. Zo staan we sinds kort ook als accommodatie op de online kaart van www.fishinginholland.nl.”

GEVARIEERD BESTAND
In de eerste plaats moeten karpervissers overtuigd worden dat hier veel valt te halen. “Zelf weet ik dat inmiddels en heb ik al tal van grote, puntgave spiegels en schubs gevangen die waarschijnlijk zelden tot nooit zijn gevangen.” Hij vertelt dat er door goed uitzetbeleid een gevarieerd bestand zwemt van zowel oude als jonge vissen. “Bovendien groeien de recente uitzetters als kool omdat er een overweldigend voedselaanbod is in deze wateren.” Je kan volgens Coen in de Friese wateren tegen heuse bakken aanlopen tot over de 20 kilo. “Daarvoor hoef je echt niet naar Frankrijk”, knipoogt hij.

TWINTIG JAAR ERVARING
Coen is ook niet te beroerd om zijn kennis te delen. “Dat begint al met het bootvissen an sich. Ik vis al twintig jaar op karper vanuit mijn eigen boot en geef klanten eerst een uitgebreide uitleg. Ook zaken als veiligheid en het weer komen aan bod. Verder hebben we kaarten met stekken erop, inclusief de beste windrichting voor iedere plek. We hebben stekken op klein water, de vaarten en de grote meren. Er zijn zelfs een aantal stekken die ik het jaar rond aanvoer.” Al vermoed hij dat de meeste vissers daar geen behoefte aan hebben. “Juist het onbekende en avontuurlijke zijn voor karpervissers de belangrijkste redenen om vanuit de boot te vissen.”

TOEKOMSTPLANNEN
Na een paar visloze uren zet de wind nog een tandje bij. We besluiten op te ruimen, maar Coen wil op de terugweg toch nog even wat andere stekken laten zien. “Dat is het grote voordeel van bootvissen, je draait je hengels binnen en vaart zo naar de volgende voerplek.” Terwijl hij enthousiast wijst op stekken waar hij mooie vis heeft gevangen, vertelt Coen over de toekomstplannen. “Vooralsnog werk ik nog vier dagen als civiel bouwkundige, maar we willen op termijn graag uitbreiden. Maar eerst Friesland maar eens goed op de kaart zetten als karperbestemming. Zie het een beetje als living the dream”, lacht hij als we weer richting haven varen.